Cara-Cara Membuat Sotong Goreng Tepung

Aina anak perempuan aku dah berhari-hari merengek-rengek nak makan sotong Goreng Tepung, dek kesibukan aku melatih anak-anak didik aku ke pertandingan forum remaja peringkat daerah,aku tak dapat untuk memenuhi permintaannya,namun pada hari ini aku ada sedikit kelapangan dan aku memenuhi permintaannya dan aku juga ambil kesempatan ini untuk upload cara-cara membuatnya ke dalam blog masakan aku ini... Cara membuatnya sebenarnya amat mudah kerana aku lebih suka guna tepung segera yang memang senang untuk diperoleh di mana-mana kedai atau market... Jom kita ke Laman Dapur Maya Ezujusoh...



Sotong Goreng Tepung
Bahan-Bahannya:
Tepung Goreng

Telur 2 biji

Sotong segar
Cara-cara membuatnya: 
Siang sotong dulu, kepalanya asingkan dan tulangnya dibuang, begitu juga dengan liquid hitamnya dan duri di atas kepala sotong 

Kemudian sotong tadi dipotong bulat (kesemuanyalah)

Pecahkan telur ke dalam mangkuk kecil

2 biji oklah... kemudian pukul telur tu guna garpu

Pukul sampai jadi cam ni je... tak perlu lama

Manakala tepung segera tadi bubuh je ke dalam pinggan (senang nak gaul nanti)

Apabila semuanya sudah siap disediakan bolehlah panaskan minyak... ingat ya minyak tu kena banyak sikit

Sotong tadi bolehlah masukkan semuanya ke dalam telur tadi, tetapi kalau nak masukkan sikit-sikitpun ok... suka hati lah...

Kemudian ambil sotong tu sedikit demi sedikit dan gaul ke dalam tepung tadi... ingat jangan tuang dengan telur ye... telur tu sebenarnya kita gunakan untuk lekatkan tepung pada sotong je.. bukannya untuk rasa (pendeknya berfungsi sebagai gamlah)

Cuba dulu letak tepung sikit kalau nak tahu minyak tu betul-betul panas atau tidak... ha kalau berani letak tangan

Apabila minyak sudah betul-betul panas... masukkan terus sotong yang telah digaul dengan tepung segera tadi

Masukkanlah... kemudian kacaulah....jangan tak kacau... hangit susah

Tengok sudah kekuning-kuningan tu... tapi tak masak lagi tu

Sudah hampir masak

Biarkan sekejap lagi... tapi ingat ya jangan letak garam atau apa-apa perasa... tepung segera tu memang dah cukup sedap

Sudah masak...angkat dan toskan... tak nak minyak terlalu banyak

Kemudian boleh terus hidangkan... yummmmmmmm.... sedap sehingga menjilat jari.. jangan lupa makanlah semasa masih panas lagi... dan cicahnya sos cilipun sedappp.

 Selamat mencuba... semoga hari ini hari yang ceria untuk anak-anak kesayangan kita

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...