Cara-Cara Membuat Mi Goreng Mamak

Aku yang dulu bukan lagi yang sekarang...dulu dulu dulu aku suka sangat makan mi.Tapi sekarang aku dah tak boleh nak makan mi lagi coz kalau makan perut aku jadi kembung semacam... tak tau lah kenapa? Mungkin sebab dulu masa aku kecik-kecik aku ni suka sangat makan mi  kot... tambah-tambah kalau mi rebus kelantan... setiap kali aku pergi je Pasir Mas dengan arwah mak aku...mesti aku makan mi rebus dalam pasar... sedappp...Tapi hari ni Laman Dapur Maya Ezujusoh bukan nak buat Mi rebus tapi nak buat Mi Goreng ala-ala mi mamak gitu. Khas untuk anak-anak dengan suami... Jom...




Mi Goreng Mamak

Cara-Cara Membuatnya:
Bahan-bahan yang digunakan untuk goreng Mi Mamak ala-ala Laman Dapur Maya Ezujusoh..Bawang putih, sawi, fish cake, tauhu goreng, sotong, dan sedikit daging... yang merah tu cili besar merah giling yang dimasak... sos tu aku buat sendiri (secret recipe)


Sotong dipotong kecil. Manakala daging pula dicincang halus


Fish cake dihiris nipis


Tauhu goreng pula dipotong empat je...


Sawi dipotong sedang-sedang je... tak boleh terlalu pendek tak boleh terlalu panjang... Tapi sebelum tu cuci bersih-bersih dulu


Bawang putih biasanya aku guna banyak sikit. Bawang ni aku akan tumbuk guna lesung batu je.

Cili ni aku masak dulu. Cili besar merah tu aku blend kosong. Kemudian aku masakkan dengan cuka, gula, garam, dan seulas bawang putih. Bawang putih tu aku masuk 1 minit atau 2 minit sebelum aku padam api. Cili ni paling sedap kalau masak kueh teow.


Sos Tiram Nona... ni bukan nak iklan tapi aku biasa guna yang ni... kalau tak de yang ni guna je mana-mana sos tiram tak kisah...


Pusing belakang lee...Kicap lemak manis
Lepas tu jangan lupa telur 


Sotong


Daging


Mula-mula sekali masukkan bawang putih dulu di dalam kuali. Kemudian bila bawang dah kekuningan masukkan daging. Daging ni perlu goreng lama-lama sikit coz takut tak masak. Kalau daging tu liat sangat rebus dulu sampai empuk. Kemudian masukkan sotong


Bila sotong dah masak masukkan cili tadi. kacau-kacau sampai masak cili tu. Kalau nak tahu cili tu masak senang je... tengok kat gambar tu... minyak dah macam naik ke atas... haaa tu le tandanya. petua orang dulu-dulu


Lepas tu masukkan sos tiram. Kacau lagi


Lepas  tu masukkan kicap kacau lagi... kemudian masukkan satu sudu gula... ingat goreng mi tak boleh letak  garam... masin. Pah tu kacau lagi biar sebati.


Sebelum masukkan sayur tu... jangan lupa masukkaan telur dulu aaaa... dekat-dekat nak masak baru masuk sayur... sayur tu tak nak le lembik sangat.. lepas tu terus je masuk mi... ingat mi tu basuh dulu supaya kapurnya hilang sikit atau siram dengan air panas... lagi bagus.


Ni lah minya bila dah siap... Nampak tak atas mi tu ada cili hijau... Tu bukan apa hiasan semata-mata.


Nampak menarik dan paling penting rasanya yang sedap


Lepas tu letaklah dalam bekas yang cantik-cantik untuk dihidangkan supaya lebih menarik dan merangsang selera anak-anak . Wallahuaalam

Ok ... Selamat mencuba...

1 comment:

  1. bagus kau tunjukkan cara gini. Saya dah 57 idupsendiri baru nak ke dapur.....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...