Cara-Cara Membuat Kerabu Daun Saloon

Bulan puasa macam ni sebenarnya ramai yang pening kepala dalam mencari idea untuk menyediakan juadah untuk berbuka... tu le juga kesnya dengan aku, sebabnya aku tak boleh nak masak apa yang aku suka je... aku kena tanya dulu apa yang anak-anak dan suami aku nak... tapi  kalau nak kongsi menu je tak de resipinya kawan-kawan Laman Dapur Maya Ezujusoh bolehlah intai-intai Blog Matdingunung (cadangan lauk pauk berbuka puasa) seingat aku gambar-gambar tu suami upload masa puasa tahun lepas kot ...menunya memang cukup untuk sebulan... tetapi cara-cara membuatnya tak adalah... kalau tak silap aku yang ada hanya beberapa resipi je dalam tu...intai-intailah kalau nak idea tu... Ok Laman Dapur Maya Ezujusoh hari ini nak kongsi cara-cara membuat Kerabu Daun Saloon


Kerabu Daun Saloon


Bahan-Bahannya;
Daun Saloon

Ikan Sardin

Kelapa (Sebelah)

Halia, Bawang Merah, dan Cili
 Cara-cara membuatnya:

Ikan dibakar

Goreng kelapa (tak de minyak ya)

Goreng sehingga garing

Ikan yang telah masak, dibiarka sejuk dulu ( nak buang tulang nanti senang)

Buang tulang macam ni je

Bawang, isi ikan,  dan sedikit halia ditumbuk lumat

Tumbuk macam ni le... 

Kemudian masukkan ke dalam bekas yang agak besar sebabnya nanti senang gaulkan

Kelapa goreng juga dimasukkan sekali (Tumbuk dulu sikit tapi kalau tak nak tumbuk dulu pun tak pe)

Cili dihiris nipis

Masukkan juga

Kemudian hiris pula daun saloon

Hiris semua sekali

Masukkan juga ke dalam bekas tadi

Masukkan semua sekali. Kemudian masukkan juga sedikit garam, dan ajinomoto. Kemudian gaulkan sama rata...dan perahkan sedikit air asam limau...ummm....


Boleh terus hidangkan... 

Ini merupakan salah satu resipi kegemaran aku... kalau dalam bulan puasa hampir setiap hari aku pasti akan sediakan satu resipi kerabu...

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...